Filar, Szumlański, Zachara Adwokacka Spółka Partnerska
  • KANCELARIA
  • AKTUALNOŚCI
  • PARTNERZY
  • NASZE SPECJALIZACJE
  • BLOG
  • FAQ
  • KONTAKT

Przepisy krajowe nie mogą zmieniać początku biegu przedawnienia zobowiązania beneficjentów do zwrotu środków unijnych

22/10/2025

 
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 6 lutego 2025 roku istotne orzeczenie (sprawa C‑42/24), które powinny wziąć pod uwagę w swojej praktyce organy administracyjne przy żądaniach od beneficjentów zwrotu środków wypłaconych im z funduszy unijnych. Sprawa dotyczyła co prawda greckiej spółki i greckich przepisów, jednak orzeczenie ma też przełożenie na sytuację polskich podmiotów, które uzyskiwały dofinansowania, granty, bony etc., które były finansowane z udziałem środków UE. Nasze przepisy przewidują bowiem podobne rozwiązanie, które okazuje się być niezgodne z przepisami unijnymi. Podstawą postępowania, w którym zapadł wyrok był spór dotyczący odzyskania środków finansowych wypłaconych w ramach unijnej pomocy na działalność rolniczą, a osią sporu była kwestia terminu przedawnienia, którego sposób liczenia budził istotne wątpliwości interpretacyjne.

Art. 3 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 a prawo krajowe

Konkretnie chodziło o interpretację art. 3 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 dotyczącego ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej. Przepisy unijne przewidują czteroletni okres przedawnienia liczony od momentu popełnienia nieprawidłowości lub od jej ustania w wypadku nieprawidłowości ciągłych lub powtarzających się. Natomiast normy krajowe obowiązujące w Grecji wprowadzały pięcioletni termin przedawnienia, liczony nie od dnia naruszenia lub ustania naruszenia, lecz od daty stwierdzenia nieprawidłowości przez właściwy organ administracyjny. Greckie regulacje nie tylko wydłużyły termin przedawnienia (do czego akurat grecki ustawodawca miał prawo), ale dodatkowo przesuwały początek biegu terminu przedawnienia na późniejszy moment. I ta ostatnia kwestia budziła największe wątpliwości w kontekście wymogów prawa unijnego.

Art. 3 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 – wykładnia TSUE

Trybunał wskazując jak powinna być dokonywana wykładnia przepisów rozporządzenia oczywiście potwierdził jasno, że państwa członkowskie mają prawo wprowadzać dłuższe terminy przedawnienia niż przewiduje rozporządzenie. Takie uprawnienie stanowi instrument do efektywnej ochrony interesów finansowych Wspólnoty oraz pozwala władzom na głębszą weryfikację rozliczeń finansowych beneficjentów. Jednak inaczej jest z drugą kwestią, czyli modyfikacją początku biegu przedawniania. Rozpoczęcie biegu terminu zawsze musi być powiązane z momentem popełnienia lub ustania nieprawidłowości.

Cel art. 3 to nie tylko ochrona interesów finansowych wspólnoty, ale przede wszystkim zasady pewności prawa i beneficjentów

Próby przesuwania tej daty na dzień wykrycia przez organ Trybunał uznał za naruszenie zasady pewności prawa i celowości samego mechanizmu przedawnienia. Przesunięcie daty rozpoczęcia biegu terminu na moment stwierdzenia nieprawidłowości wydłużałoby nieproporcjonalnie sytuację niepewności prawnej podmiotów gospodarczych korzystających ze wsparcia unijnego. Takie rozwiązanie mogłoby w praktyce uczynić mechanizm przedawnienia iluzorycznym, pozostawiając beneficjentów w ciągłej niepewności, a organom dawać możliwość dochodzenia roszczeń nawet po bardzo długim czasie. Trybunał wskazał także, że mogłoby to sprzyjać bierności organów państwa w wykrywaniu nieprawidłowości, skoro od dnia wykrycia liczyłby się dopiero początek biegu terminu przedawnienia. Podstawowym cel mechanizmu przedawnienia przewidzianego w rozporządzeniu nr 2988/95 nie może być niweczony przez przesuwanie początku biegu terminu przez ustawodawcę krajowego. Stabilność sytuacji prawnej podmiotów korzystających z pomocy finansowej Unii Europejskiej została uznana za wartość nadrzędną i integralną dla systemu prawnego wspólnoty.

Wnioski dla praktyki prawnej w Polsce 

Zarówno sądy krajowe, jak i instytucje zobowiązane do wdrażania i egzekwowania unijnych przepisów dotyczących ochrony interesów finansowych wspólnoty powinny wykładać przepisy w sposób, który zapewnia równowagę pomiędzy skutecznością kontroli a pewnością prawa dla obywateli i podmiotów gospodarczych. Również i polskie przepisy muszą być wykładane przy uwzględnieniu brzmienia przepisów unijnych. W każdym wypadku, gdy przepis krajowy sprzeczny jest z przepisem rozporządzenia unijnego, nie może być stosowany. W tym wypadku nie mogą więc przesuwać początku biegu terminu przedawnienia na późniejszą chwilę, tj. dzień wykrycia nieprawidłowości czy wydania decyzji przez organ, lecz muszą uwzględniać jako początek biegu przedawnienia datę dopuszczenia się nieprawidłowości.
Obraz

adwokat
​Sylwester Zachara

Parter w Filar, Szumlański, Zachara Adwokackiej Spółce Partnerskiej w Tarnowie

Skontaktuj się z nami!

Masz problem z decyzją dotyczącą zwrotu środków unijnych? Skonsultuj sprawę z adwokatem Tarnów – kancelarią Filar, Szumlański, Zachara. Zapewniamy wsparcie oparte na najnowszym orzecznictwie TSUE i praktycznym podejściu do problematyki przedawnienia zobowiązań beneficjentów funduszy UE.
Zadzwoń do nas

FAQ - Najczęściej zadawane pytania

1. Jak orzeczenie TSUE wpływa na praktykę organów administracyjnych i beneficjentów środków unijnych w Tarnowie?

Orzeczenie TSUE z 6 lutego 2025 r. wprowadziło jasność w zakresie sposobu liczenia początku biegu przedawnienia zobowiązań do zwrotu środków unijnych. Organy nie mogą wykorzystywać przepisów krajowych do przesuwania tego terminu na dzień wykrycia nieprawidłowości. W praktyce oznacza to, że beneficjenci z Tarnowa oraz z całego kraju mają większą ochronę prawną – zarówno wobec działań administracji, jak i w postępowaniach sądowych. Kancelarie adwokackie w Tarnowie mogą bazować na tym wyroku w sprawach odwoławczych w przypadku decyzji nakazujących zwroty. Jest to kluczowe dla beneficjentów, którzy dzięki temu mają większą pewność prawną, a organy muszą przestrzegać mechanizmu przedawnienia narzuconego przez prawo unijne.

2. Dlaczego mechanizm przedawnienia z rozporządzenia UE jest istotny dla polskich beneficjentów, w tym z Tarnowa?

Mechanizm przedawnienia opisany w rozporządzeniu Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 zapewnia stabilność sytuacji prawnej i chroni beneficjentów przed wieloletnim zagrożeniem zwrotu środków. Jego kluczową cechą jest powiązanie początku biegu terminu z datą popełnienia nieprawidłowości, nie wykrycia jej przez organ. Prawo krajowe nie może zmieniać tego mechanizmu – wydłużenie okresu przedawnienia jest dopuszczalne, ale bez przesuwania daty początkowej. Adwokat z Tarnowa może powoływać się na orzecznictwo TSUE, aby chronić swoich klientów, podważać niezgodne z prawem decyzje administracyjne oraz zapewniać beneficjentom pełną ochronę prawną zgodną z wartościami UE.

3. Jak kancelaria adwokacka z Tarnowa pomaga beneficjentom w sporach dotyczących zwrotu dotacji unijnych?
​

Kancelaria Filar, Szumlański, Zachara z Tarnowa zapewnia wsparcie na każdym etapie postępowania – od analizy sprawy, przez sporządzanie odwołań, po reprezentację przed organami i sądami. Jej eksperci dokonują dokładnej oceny przepisów krajowych w kontekście rozporządzenia UE oraz orzecznictwa TSUE.
#adwokatTarnów #TSUE #prawoUE #funduszeUE #przedawnienie #dotacje #beneficjenci

Comments are closed.

    Archiwum

    Listopad 2025
    Październik 2025
    Wrzesień 2025
    Sierpień 2025
    Lipiec 2025
    Czerwiec 2025
    Listopad 2024
    Październik 2024
    Wrzesień 2024
    Sierpień 2024
    Maj 2024
    Styczeń 2024
    Grudzień 2023
    Listopad 2023
    Październik 2023
    Czerwiec 2021

    Kategorie

    All
    Adwokat Tarnów
    Aktualności Prawne
    CIT
    Dłużnik
    ETPC
    Fundacja Rodzinna
    Fundusze Unijne
    Jdg
    Klauzule Abuzywne
    Kodeks Karny
    Kodeks Postępowania Karnego
    Kodeks Pracy
    Kodeks Spółek Handlowych
    Konstytucja
    Konsumenci
    Kredyt Konsumencki
    Ksh
    Lokatorzy
    Małoletni
    Najem
    Najemcy
    Nieruchomości
    Nieuczciwe Warunki Umowne
    Obowiązki Informacyjne
    Ochrona Dóbr Osobistych
    Ochrona Praw Lokatorów
    Ochrona środowiska
    Oddłużenie
    Odpowiedzialność Funkcjonariuszy
    Odpowiedzialność Odszkodowawcza
    Odszkodowania I Zadośćuczynienia
    Orzecznictwo
    Orzecznictwo Sądu Najwyższego
    Orzecznictwo TSUE
    Podatki
    Pomoc Publiczna
    Postępowanie Karne
    Prawa Konsumenta
    Prawa Konsumentów
    Prawo Bankowe
    Prawo Cywilne
    Prawo Dla Biznesu
    Prawo Do Obrony
    Prawo Gospodarcze
    Prawo Gospodarcze I Handlowe
    Prawo Karne
    Prawo Karne Gospodarcze
    Prawo Konstytucyjne
    Prawo Konsumentów
    Prawo Mieszkanowie
    Prawo Nieruchomości
    Prawo O Ruchu Drogowym
    Prawo Podatkowe
    Prawo Pracy
    Prawo Rodzinne
    Prawo Spadkowe
    Prawo Unii Europejskiej
    Prawo Upadłościowe
    Przedawnienie I Zwrot środków UE
    Przedsiębiorcy
    Przekształcenie Firmy
    Przestępstwa Gospodarcze
    Przyczynienie Się
    RRSO
    Sankcja Kredytu Darmowego
    Sąd Najwyższy
    Seniorzy
    SKD
    Spółka Z O.o.
    Szpiegostwo
    Tajemnica Adwokacka
    Tajemnica Obrończa
    TSUE
    Tymczasowe Aresztowanie
    Ubezpieczenia Społeczne
    Umowa Najmu
    Upadłościowe Prawo
    Upadłość Konsumencka
    Wynajmujący
    Wypadki Komunikacyjne
    Wyroki TSUE
    Wznowienie Postępowania
    ZUS

FILAR, SZUMLAŃSKI, ZACHARA
Adwokacka Spółka Partnerska
33-100 Tarnów, ul. Krakowska 11
tel. 14 628 68 10, fax 14 627 32 07
WWW.FSZK.PL
kontakt mailowy:
[email protected]

​Polityka prywatności



​
Obraz
Zastrzeżenia prawne
Materiały dostępne na naszej stronie internetowej mają charakter jedynie informacyjny. Jakiekolwiek treści znajdujące się na tej stronie nie stanowią w szczególności porady prawnej, ani nie mogą stanowić podstawy do ustalania stanu prawnego konkretnej sprawy.
Zamieszczone treści są chronione przez ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
© Filar, Szumlański, Zachara Adwokacka Spółka Partnerska 2025.
  • KANCELARIA
  • AKTUALNOŚCI
  • PARTNERZY
  • NASZE SPECJALIZACJE
  • BLOG
  • FAQ
  • KONTAKT